هدایای تبلیغاتی مفید ( Useful Promotional Gifts ) و یا محصولاتی نمادین هستند که در تبلیغات و ارتباطات به عنوان وسایل برقراری ارتباط با مصرف کننده ، یادآوری کننده حسن نیت فروشنده محصول ، علائم خاص ، هدیه و ایجاد کننده انگیزه برای شناخت هرچه بیشتر و یا خرید محصول مورد استفاده قرار می گیرند. در معنای کلی تر، هر محصول مورد استفاده برای ترویج کسب و کار میتواند به عنوان یک محصول یا هدیه تبلیغاتی مورد استفاده قرار بگیرد.
محصولاتی که جهت تبلیغ مورد استفاده قرار می گیرند به ۵ گروه طبقه بندی می شوند.
- عناصر کلیدی مورد نظر متخصصین تبلیغ که خود شامل ۳ دسته است
- یک پیغام تبلیغاتی
- همراه با یک آیتم مفید است
- بدون هیچ گونه آیتم همراه
- پاداش ها: همراه با خریدتان یک هدیه هم دریافت میکنید. مثلا یک کتاب میخرید و یک کتاب رایگان هم همراه آن دریافت میکنید
- مشوق ها: در اینجا برای اینکه به خرید ترغیب شوید یک گزینه به شما پیشنهاد میشود مثلا اگر تا سقف مشخصی خرید کنید یک سفر جایزه میگیرید.
- جایزه ها: پلاک ها، جوایز، جواهرات و هدایای دیگر که نشان عملکرد خوب و یا افتخارات خاصی است می تواند به عنوان جایزه در نظر گرفته شود.
- هدایای تجاری: این نوع هدایا از طرف تجار به مشتریان و کارکنان خود آنها و همچنین همکارانی که مواد و تجهیزات را تامین میکنند داده میشود. این هدایا به این دلیل داده میشوند که از مشتریان تشکر کنند ، تجارت خود را گسترش دهند و از زحمات کارکنانشان قدردانی کنند. در این گزینه مخاطبان انتظار دارند که حتما این هدایا را دریافت کنند.